Onedrive er vel sådan noget backup, ikk? Ens filer ligger vel på den fysiske harddisk på vores egen computer, medmindre vi har gjort noget for at det skal gemmes et andet sted. De fleste er nok med på at det ikke nødvendigvis hænger sådan sammen på sit arbejde, men det er jo fordi IT afdelingen har lavet noget fiks-fakseri. De fleste tænker nok at Onedrive er en “ekstra harddisk” i skyen, som vi vælger eller ikke vælger at bruge.
For OneDrive er jo smart på ens arbejde. Vi kan logge ind på enhver konto/computer og så har vi alle dokumenter. Men derhjemme?
Der er lige (endnu) en opdatering og du klikker dig igennem den, mens fjernsynet kører i baggrunden og ungerne fortæller om skolen, og pludselig sker der en “mappe-omdirigering”. Vores vigtigste mapper – Skrivebord, Dokumenter og Billeder – flyttes flyttes ind i OneDrive-mappen.
Når du tror du gemmer på din lokale harddisk, så gemmer du på OneDrive. Nu laver OneDrive altså ikke længere en synkroniseret backup, alt er på et datacenter og du ved det måske ikke engang.
Det føles som ransomware
OneDrive bruger funktionen “Filer on-demand”, hvilket betyder at dine filer slettes fra din harddisk for at “spare plads” og erstattes af små ikoner. Nu har du slet ikke dine filer, de ligger i et datacenter et sted. Filerne ser ud til at være der, men de fylder 0 bytes. Du opdager det først den dag, du sidder uden internet og ikke forstår hvorfor du mangler dine dokumenter.
Microsoft giver dig 5 GB plads gratis , hvilket er uendelig lidt, hvis man tænker ret lang tid over det. Feriebilleder, videoer og dokumenter fylder og når grænsen nås, får du beskeden, køb mere plads. Du kan ikke gemme på din egen computer, før du betaler eller sletter filer. Din egen computer er i praksis låst til læse-tilstand, indtil du tegner et abonnement.

Er mine filer flyttet til Onedrive?
Der er tre måder at tjekke på om du har dine filer hjemme eller ej.
- Tjek ikonerne. Åben Stifinder og se på dine ikoner. En blå sky betyder, at filen ikke findes på din computer. En grøn cirkel med et flueben betyder, at den er synkroniseret, den ligger altså hos Microsoft (Onedrive).
- Tjek stien: Højreklik på mappen “Dokumenter” og vælg Egenskaber. Hvis stien starter med C:\Users\Navn\OneDrive…, så er dine filer flyttet hjemmefra.
- Internet-testen: Prøv at slå dit Wi-Fi fra og åbn en fil, du ikke har brugt længe. Hvis du får en fejlmeddelelse, ejer du ikke længere din egen fil lokalt.
Men vil vi det?
Nogle er selvfølgelig fuldt ud tilfredse med OneDrive og dets abonnemtet og ved hvordan det virker. De har selv valgt det og fint for dem. Så skal du selvfølgelig ikke gøre noget ved det, for det er jo netop dit valg. Jeg gætter bare på at mange ikke ved det, for det er ikke noget Microsoft gør ret meget ud af at tydeliggøre.
I hvert fald et par gange om måneden får jeg at vide, at randsomware er drønfarligt og jeg bør havde Onedrive for at genoprette kontoen. Så jeg gætter på mange har sagt ja uden at tænke nærmere over det. Hvilket heller ikke burde være nødvendigt. Nu har jeg en personlig fysisk backup disk, der sørger for automatisk at tage backup hver 2. dag og det har jeg vurderet er nok som privatperson og meget billigere.
Hvis du vil opsige “aftalen” med Microsoft, skal du ikke bare slette appen – det kan føre til datatab. Du skal lave en kontrolleret nedlukning:
- Hent alt ned: Højreklik på din OneDrive-mappe og vælg “Behold altid på denne enhed”. Vent til alle ikoner er blevet mørkegrønne.
- Afbryd forbindelsen: Gå ind i OneDrive-indstillingerne og vælg “Fjern sammenkædning af denne pc”. Nu er din computer og skyen ikke længere koblet sammen.
- Flyt mapperne tilbage til din computer: Du manuelt ind i egenskaberne for Skrivebord, Billeder og Dokumenter og deres placering (Location) tilbage til den lokale brugersti (f.eks. C:\Users\DitNavn\Documents).
- Deaktiver: Onedrive er tilbage til at være backup (eller indtil Microsoft ændrer det med en update).
Din computer er din ejendom
OneDrive kan være et fantastisk værktøj til samarbejde, men det er problematisk, når det camoufleres som en simpel backup. Din harddisk er din ejendom og det samme er dine filer. Risikoen er at mange er i fuld gang med at lade sin computer være en terminal til en sky, som du endda skal betale et månedligt beløb for at bruge.