Ville man have en topmoderne Amiga i 2001 måtte man være hjemmebygger og vide hvad man lavede for der var ikke meget hjælp at hente fra andre. Der udkom nogle spil og nogle af dem var i og for sig ganske gode, men det var hele tiden med ordene “i forhold til det er Amiga”. Reelt var Amiga død for den brede befolkning og folkene bag Amiga virkede helt uden ide om hvad de skulle gøre med systemet.
Aqua AmigaAGA
Et adventurespil a la Myst, hvor du skal finde det sunkne Atlantis. Det var et af de mange oppustede PD spil, der udkom som Amiga-only spil. Særlig godt var det bare ikke.
Earth 2140 – AmigaPPC
Med fare for at lyde alt for negativ, så var Earth 2140 måske nok en fin 3D isometrisk Command & Conquer/Dune 2 klon, men hvad der var knap så godt var, at det bare var et tre år gammelt spil, som endelig udkom til Amiga.
Payback AmigaAGA
En solid GTA klon, der udkom 2-3 år for sent til for alvor at være interessant. Hvis man havde Amiga var det naturligvis fedt nok endelig at få det spil til sin platform, men det virkede som en billig kopi og måske vigtigst af alt, så kom samme år som Grand Theft Auto kom i en 3D version til PC. Man skulle have PPC og grafikkort før det blev rigtig godt.
Descent: Freespace – The Great War AmigaPPC
Det udkom i 1998 til PC, hvor det blev en pæn succes. Det er et rumspil med mange missioner i stil med Elite ser det ud til. Jeg har ikke prøvet det, hvis det en dag sker, så bliver det næppe på Amiga, som kræver PPC, grafikkort og 64Mb.
Det var måske i virkeligheden Amigas problem. Spillet var, efter anmeldelserne at dømme, et glimrende spil, der var værd at betale for. Problemet var udelukkende det, at spillet var tre år gammelt, krævede en toptunet moderne Amiga som ville koste på den anden side af 25.000 kr., mens en halvlunken PC anno 2001 til 5.000 uproblematisk kunne trække det identiske spil, hvor det også kostede det halve. Hvorfor skulle jeg ikke bare spille det der? Samme spørgsmål kunne jeg stille om Simon The Sorcerer II, som ligeledes udkom til Amiga i 2001.
Amiga Classic 3 Amiga/PC/Mac
Man laver en cd med en række ældre spil såsom Beneath a Steel Sky, Lure of the temptress, Xtreme Racing, Virtual Racing 2 og en lang række Public Domain og shareware spil, man sikkert heller ikke havde rettigheder til. Husk på den udkom i 2001, hvor nogle af disse spil kun var 2-3 år gamle og fortsat blev solgt. Alt i alt 100 spil af vidt forskellig kvalitet og udover de to første spil, som begge kunne frit downloades på producentens hjemmeside, så havde cd’en ikke det store at byde på.
Man spekulerede tydeligvis i at en PC/Mac ejer skulle ønske sig tilbage til de gamle dage og derfor købte cd’en. Det er her man med rette kunne blive vred. Til trods for at man tog hele 499,- for cd’en var ingen af de vedlagte emulatorer til PC eller Mac i andet end i Sharewareversioner. Man skulle altså lægge yderligere 2-300 kroner for at registrere emulatoren.
Du kan læse mere om år 2001 i ComputerBladet 2001