Super Mario Bros – C64

De fleste kender jo Mario Bros, men hvor mange har spillet det på C64? I sin tid blev vi snydt for det på brødkassen, men nu er det kommet.

Det er dog ikke en officiel konvertering, og derfor kan jeg hverken linke til download eller have det liggende på siden, men jeg er sikker på, at du kan finde det. Man ville dog have ønsket, at Nintendo havde givet os mulighed for at købe spillet fremfor bare at fare frem med bulder og brag og advokater overfor programmørerne. Det handler jo nok mest af alt om licens og om, at Nintendo er bange for at åbne døren for uofficielle konverteringer. Selvfølgelig ved de godt, at en C64-version ikke vil tage noget salg fra dem.

 

Commodore 64, farver er anderledes men ellers er gameplayet det samme.

 

Nintendo Entertaiment System (NES). Dens processor var cirka dobbelt så hurtig som C64, men det kan man ikke mærke i dette spil.

 

Gameboy, hvad mange ikke ved er, at Gameboys teknologi var markant bedre end NES, den var jo til gengæld handicappet af den grønne skærm.

Nemt?

Man kan nemt få det indtryk, at Mario Bros er ret nemt, men det er det bestemt ikke. Der er fire verdener med hver otte baner, og selvom spillet er nemt at forstå, så tager det lang tid at gennemføre det. Hvis du spiller på emulator eller C64 Maxi/Mini, så har du dog den fordel, at du kan gemme med jævne mellemrum, det kunne man ikke oprindeligt. Gametime er sat til 2 timer, og selv når det er sværest, fandt jeg det aldrig urimeligt svært.

Der gøres brug af evt. udvidelser.

Oplevelsen

Lyden skratter en smule, men der er adskillige indstillingsmuligheder, og det er bare at prøve sig frem. Åbenbart er der forskel på, om du spiller på en rigtig maskine, VICE eller Maxi. Grafikken volder åbenbart ingen problemer, og det overraskede mig, trods alt var NES-processoren dobbelt så hurtig som MOS 6502 i C64.

Mario ser ud, som han skal, fjenderne er som forventet, grafikken er kort sagt det samme, og endnu vigtigere, så er det flydende gameplay bevaret.

Heller ikke på C64 bryder jeg mig ikke om undervandsbaner.

Kritik

Min største kritik er, at hvis man ikke har en joystick med to knapper, så må man forfalde til den gamle måde med rykke op i joysticket og det er et kæmpehandicap. På C64 kan man heldigvis redefinere knapperne, sådan at man kan have både 2 og 3 knapper på ens joypad, men det kan man åbenbart ikke på Vice 64(?).

Jeg har heldigvis et to-knaps joystick til min originale maskine, og derfor oplevede jeg aldrig det problem.

CCS64 kan tilføje en ekstraknap, så er oplevelsen ligeså god som på NES eller Gameboy.

 

Mario 64 er en must-titel til C64, men det er jo altså bare det samme spil, som du måske har spillet 100 gange før, og dermed tilføjer C64 versionen ikke noget nyt, men man kan jo altid tage en runde mere… 

 

En af de senere baner, som jeg endnu ikke har set.

 

 

Kan du lide artiklen?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.