kkrieger Chapter 1 (2004) – Windows

Tilbage i 2004 kom “The Produkkt” (nej, det er ikke en stavefejl) med en 3D shooter på blot 98kb, til sammenligning fyldte 007: Nightfire fra 2002 1,1 GB og Doom II fra 1994 fyldte 14Mb. 

Det var ikke fordi de brugte magi at de kunne presse spillet ned på under 100kb. For det første var det kun level 1, man lavede før projektet blev stoppet, men et færdigt spil ville uanset hvad have fyldt en brøkdel af konkurrenterne.

Det de gjorde var at lade ens maskine rendere i realtime. Prisen var lidt længere loading tid og at man skulle have en heftig 1.5GHz Pentium3 og GeForce4TI. Det har i 2004 været en monstermaskine. Derudover har prisen været at man ikke havde fuld kunsterisk frihed og at man optimerede det hele.

Hvor meget man kan optimere sin kode kan du se i videoen herunder (engelsk). 

Kkrieger er et meget lineært 3D skydespil, hvor fjenderne er rasende uintelligente og det er meget let. Kkrieger kom aldrig længere end til en demo, så hvis amn havde færdig udviklet spillet, så havde man nok forbedret det på mange områder. Der er ingen tvivl om at, hvis det ikke var fordi man pressede det ned på 98kb, så havde ingen husket Kkrieger. Så selvom spillet aldrig blev til mere end et halvlunken ufærdigt demo, så vil det nok blive husket i rigtig lang tid. 

 

Kan du lide artiklen?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.