Doctor Who – season 11 – spoiler anmeldelse

Jodie Whittaker er den nye doctor Who og det er store sko af fylde efter de foregående succeser med bl.a. Matt Smith, David Tennant og Peter Capaldi. Sådan har det altid været for den næste doktor.

I første afsnit dukker hun op midt i en undergrundsbane, hvor hun støder på et rumvæsen og hendes nye makkere, der lige har været ude for at lære deres 17-årig knægt at cykle, spillet af Tosin Cole på 26. Han ligner en på 26 og opfører sig hurtigt som sådan. Hvorfor skal han så være 17 år? Det punkt røres aldrig igen og spiller ingen rolle.

Jodie Whittaker har så åbenbart fået den ide at spille de første 10 minutter som Matt Smith og derefter fortsætte som en kopi af David Tennant. Hun finder aldrig sin egen stil i længere tid af gangen.

Hendes sidekicks er Tosin Cole, Bradley Walsh og Mandip Gill, en sort, en hvid og en pakistaner. Naturligvis, så er man ligesom dækket ind og enhver kritik af de mildest talt underlige manuskripter kan man så skubbe væk som racisme og snæversyn og den slags. Vi har også hvid mand, der kan undskylde for alt, åbenbart så skal man skamme sig som hvid og mand. Åbenbart. Men ligeså åbenbart mener de samme politisk korrekte at en kvindelig doktor har brug for tre hjælpere. Faktisk er hun så lidt på skærmen i de første tre episoder at man kommer i tvivl om hun overhovedet er hovedpersonen.

Lyder serien kedeligt? Det er den.

Skifte køn? God ide?

Selvfølgelig kan man debattere om Doctor Who skulle ændre køn. Det med at lade sin figurer skifte køn og hudfarve er noget juks og rod helt generelt efter min mening. Kunne man forestille sig en kvinde som James Bond? Det kan jeg ikke, til gengæld kan jeg sagtens se en agentfilm med en kvindelig agent. Jeg kan heller ikke se hvid Action Jackson film for mig. Hvorfor var det man ikke bare kunne lave en tidsrejse serie med en kvindelig hovedrolle og så genoptage Dr. Who om nogle år?

Åbenbart kigger man stift på Wonder Woman successen og mener ligeså åbenbart at den film fik succes, fordi hovedpersonen er en kvinde. Ikke fordi historien, effekter og skuespillet var fremragende. De fleste af os er vel efterhånden ret ligeglad med om det er en mandlige eller kvindelig hovedrolle, men at skifte køn på hovedpersonen for at derefter lave sløset manuskripter? Måske nogle husker Ghostbusters fra 2014? Det virkede heller ikke. Wonder Woman er iøvrigt en tegneseriefigur der har mere end 70 år på bagen, og derfor var det naturligvis en kvinde, spillede rollen, alt andet havde været mærkeligt.

Men anyway; At skifte køn giver i hvert fald ingen mening, når ens skuespiller opfører sig som en kopi af tidligere skuespillere, og åbenbart har forfatterne troet at serien ville være hævet over kritik ved at lave den med en kvinde. Det er ikke sådan verden fungerer. Første episode er r*vkedelig.

Lav dog et godt manuskript

Giv hende dog et manuskript og behandl hende som enhver anden doktor, så skal serien nok fungere. Også selvom hun ikke er en superdygtig skuespiller. Der er bare ekstrem fokus på at hun er kvinde i de første fem afsnit (altså i manuskripterne). Star Trek Voyager havde en kvindelig kaptajn, hun var ikke en kopi af Picard og Kirk, hun var sin egen og det virkede. Forfatterne tænkte slet ikke over at ”nu skal vi have noget kvindeting” ind og proppet ned i halsen. Personligt var det min yndlings Star Trek serie efter TNG, og det handlede ikke om at det var en kvindelig kaptajn. Det mener jeg faktisk slet ikke jeg, og vi i Trekkies.dk, tænkte nærmere over. Det var bare sådan det var. Supergirl løber jo heller ikke rundt og kopiere Superman skuespillerne.

Det kan måske være en af de ting, der er gået galt her. Man har brugt meget energi på at fortælle at nu er det en kvindelig doktor, selvom det ikke burde betyde noget som helst.

Afsnit 2-3 (en smule spoilers)

I afsnit 2 har man valgt ganske enkelt at fjerne historien. Noget stof (altså bomuldstof) har overtaget en planet, nej, det er for latterligt, bare glem det. Men det er en del af den plan at man ikke vil have besøg af de velkendte skurke, ingen Cypermen, darleks, Ood, Engle eller The silence. I stedet noget bomuld!! For fuck sake.

I afsnit 3 har valgt at rejse til USA i tresserne, hvor en gut er ved at fjerne historiske personer, så historien ændrer sig. Opgaven er at få historien til at ske som den skal ske og det er kunne man næppe gøre mere kedeligt og stereotype. Og husk alle hvide er onde, som vores to politisk korrekte etniske ledsagere kan holde en længere monolog om. Derefter møder de den onde skurk og skyder ham, det tager lige omkring 30 sekunder, jamen så er den skurk da klaret. Gab.

I afsnit 4 er det nogle edderkopper, der er fjenderne, men egentlig er edderkopperne bare misforstået – og de fire de dræbte er det bare træls for. Edderkopperne er skabt af omstændighederne – og naturligvis, den hvide mand, der skyder edderkopperne er den onde. Manner…

Afsnit 5, jamen det er såmænd om en mands graviditet og hvilke kvaler man kommer igennem. Jamen for fan… da.. Modstanderen er en sød lille alien, der spiser elektronik og det er absolut noget skidt på et rumskib. Til gengæld er doktoren ved at finde sin nye form og det da så sandelig rart nok, nu mangler vi bare manuskripterne bliver af god kvalitet, eller bare ikke decideret dårlige.

Nå, men i afsnit seks skal vi høre om at Indien og Pakistans opsplitning. Hvilket naturligvis er United Kingdoms skyld og naturligvis er det også den hvide mands skyld at de efterfølgende begyndte at slå hinanden ihjel. Naturligvis. Det er ligeså naturligt at vi skal høre nogle monologer om det. Adskillige faktisk, de laver faktisk ikke andet end at ævle løs igen og igen og igen og igen. Og vores skurke, jamen de er der ikke. Der er INGEN skurke i afsnittet – altså udover de hvide mænd.

Det lyder godt nok kedeligt og: Ja, det er kedeligt. Gabende kedeligt. Denne gang er det monstre, der naturligvis ikke er farlige. Nej, naturligvis ikke. Aliens i en sci-fi serie er selvfølgelig ikke farlige – eller interessante. Det er en flok lejemordere, der dog ikke længere farlige, for deres handlinger ødelagde deres verden og nu rejser de rundt for at skamme sig. Jamen…..AAAAAAAAAAAAGHHHHH. Man kunne egentlig bare have fjernet rumvæsenerne og det havde intet betydet.

Doktoren fortæller så os publikum, at millioner bliver forvist fra deres hjem og hundredtusindvis bliver dræbt, 20 minutter senere kæmper hun (ved at snakke snakke snakke) for at opretholde status q, altså at Indien og Pakistan bliver splittet. Hvis vi ikke gør noget risikerer Pakistan og Indien ikke at blive delt. Well, gør det noget? Du har lige fortalt os at millioner vil lide under det. Men doktoren gør ikke noget denne sæson, hun observerer. Til gengæld besøger man ledsagerens bedstemor – NEJ! Man besøger aldrig sin egen tidslinje, det har doktoren sagt siden den første doktor *suk*

Jeg orker ikke mere. Afsnit seks bliver mit sidste. Jeg gider simpelthen ikke det pladder mere. Jeg bliver virkelig fysisk dårlig og i dårligt humør af at se den.

“What have I done” billedet er taget da Jodie satte sig ned under covid19 og så et afsnit.

Nej, jeg har skam ingen ideer

Forfatteren oplyser at han er løbet tør for ideer, så derfor kommer der ikke et juleafsnit. Well, plejer man ikke at skifte forfattere ud når de løber tør for ideer? Det er simpelthen for tamt at komme med den slags undskyldninger. ”Naturligvis har man valgt ikke at lave et juleafsnit, fordi det kunne fornærme andre religioner (og vi ved godt hvilken). Så man opgiver dermed den plads på skærmen, der har givet fleste seere de sidste 30-40 år. Politisk korrekthed er simpelthen så gennemsyret i hele showet at det er til at brække sig over.

Politisk korrekt bras

Chris Chipnail, forfatteren, skulle have et lag tæsk med en våd iPad og sendes i seng uden aftensmad. Han har så travlt med at være politisk korrekt og uracistisk at han er det modsatte. Skuespillerne er valgt pga køn, race og for at tilfredsstille dem, der desperat ser spøgelser overalt for at retfærdiggøre dem selv. Doctor Who er reduceret til noget ækelt ”politisk korrekt” pladder, der forsøger at opbygge had mellem etniske grupper – ”naturligvis” med hvide som onde. Det er simpelthen ikke Dr. Who.

Doctor Whos seneste fem skuespillere, jeg gætter på Jodie Foster bliver den sidste i en rum tid.

Halvvejs

De har virkelig ikke givet Jodie Whittaker nogen som helst chance for at få succes. Nu er vi over halvvejs igennem sæson 11, der kun har ti afsnit, ingen kendte skurke, ingen julespecial og tre helt uinteressante ledsagere – nogle der kan navne på dem? Nej vel.

Åbningsafsnittet havde 10,8 mio seere og derefter er seertallene faldet konstant. Ved afsnit 8 man nede på 7 mio. Sæson 10 lå konstant mellem 5-6 mio seere (undtagen det første og sidste afsnit, der lå på omkring 8 mio.), så på den måde er det jo næppe utilfreds med at ligge på omkring 7-8 mio. Men hvorfor er det så at man fjernet 3 afsnit og droppet julespecial (nånej, den sidste var fordi man ikke ville fornærme nogle – hvad med kerneseerne? De må gerne pisses på eller hvad?)

I USA bringes den på bl.a. SyFy og da sæson 10 kørte havde den ca. 650.000 seere og svingede mellem 1,2 og helt ned til 493.000 seere. Sæson 11 startede med 1,3 mio og ved afsnit otte er man nu nede på 680.000 seere, så seermæssigt er der formentlig ingen grund til den store panik, omend det er voldsomt at miste 50% af seerne drypvis. BBC må jo se om deres nye seere hænger på, for jeg tvivler på sci-fi fans fortsat hænger på.

5/5 - (1 vote)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *