Cosmic Force (2020) – Commodore 64

Syv måneder forsinket kunne vi endelig konstatere at Cosmic Force var lanceret. 

I skrivende stund venter jeg dog fortsat på min fysiske udgave og det kan godt have en betydning for bedømmelsen i den sidste ende.

Jeg var en af dem, der støttede projektet. Det endte med at blive støttet med ca. £15.000 (125.000 kr). Ideen var et shoot’em up med tre slags gameplay. En slags Galaga, Star Wars og Defender-klon i samme spil. Kan det gå godt? 

Konceptart til Kickstarter ligger et godt stykke fra det færdige produkt.

Plottet
Det er lidt som vi kender det. Rumvæsener kommer og vil invadere vores verden. Du skal nedkæmpe dem og forhindre dem i landsætte deres tropper. Det sker over tre typer af gameplay, som gentages med stigende sværhedsgrad. 

Første runde er en Galagaklon, hvor du ikke er fastlåst i bunden af skærmen, men kan bevæge dig frit. Fjenderne kommer ned mod dig i forskellige mønstre og dem lærer ret hurtigt at gennemskue. Fjenderne skyder selvfølgelig mod dig og nogle af dem har forskellige bonusser, power ups og lignende. 

Grafikken ligner bestemt ikke noget fra et moderne Commodore 64 spil, men nærmere noget som vi så i maskinens første levetid.
De forskellige fjender ligner meget hinanden.

Næste bane er Star Wars banen, dvs. man sidder inde i sin figher og skal kæmpe imod fjenderne i et 3D miljø. Igen ligner det noget som kunne være grafisk fra starten af æraen, men gameplay er endnu mere underlig. Fjenderne skyder ikke igen, og derfor er det mest et skydegalleri og ikke et sjovt et. 

Fjenderne skyder ikke igen og det virker derfor mere som en bonusrunde end en level.

Næste runde er en slags Defender. Man flyver til hver sin side og det handler om at hindre tre baser i at blive sat ned. Hvis det lykkes, så får du bonus og sendes videre næste level. Hvis det misser, så sendes du videre uden den bonus og så har du mistet en ud af ni verdner. 

Defender klon

Der er ni koloner man kan redde og det kommer der statistik om når det er gameover. Steve Fletcher opfordrer iøvrigt til at man deler sin score på Cosmic Force Facebook side. 

Lyd og grafik
Som man allerede har kunne både se og læse på min anmeldelse, så er jeg ikke imponeret. Det ser ganske enkelt ikke særlig godt ud og lyden er ikke specielt pragende, ikke dårlig, men heller god. Musikken mens spillet loader er dog rigtig god. Når man ser på grafik og lyd, så kan man være lidt overrasket over at Steve kæmpede med hukommelsen som han fortæller om dokumentaren (sendt ud til alle backere). Det handler om at han ikke ville lave multiload.

Det valg forstår jeg ikke helt. Dels fordi spillet kommer på cartrigde og er multiload et problem på diskette? Det synes jeg ikke. På emulator og The C64 bemærker man det heller ikke. Men det er et valg. Problemet med det valg er det, at med tre vidt forskellige levels, så ender grafikken med at blive sparsom. 

Alt er lavet hjemme og det skal man selvfølgelig lige huske på.

Gameplay
Det handler jo først og fremmest om Gameplay. Det er tilgengæld ganske fornuftigt. Den type levels der er bedst er helt klart Galaga-klonerne og det er ikke overvældende godt. Man vælter sig i bonusting og mønstrene er hurtigt gennemskuet. “Star Wars” banen springer vi hurtigt over, for reelt set er der ingen udfordring der. “Defender banen” er fin, men igen uden at imponere. 

Cosmic Force er lavet med hjælp af forskellige PC programmer. Det er det mest almindelig i dag, men i gamle dage lavede man det på selve Commodore 64. Den er ret svær at programmere.

Men alle tre levels mere irriterende mangel er dog autofire. Hvordan i alverden man kan få den tanke at lave et skydespil i 2020 uden autofire fatter jeg ikke. Man bliver rent fysisk træt af at trykke på ens skydeknap og faktisk fandt jeg det ekstremt irriterende ret hurtigt. Og derfor kan jeg godt forestille mig spillet vil virke lidt bedre, når jeg modtager min fysiske kopi og kan spille med mit joystick med autofire. 

Pengene værd? 
Cosmic Force er lavet via Kickstarter og det er et altid sats at støtte de projekter. Det kan ende med mesterværker som Sams Journey og det kan ende med Cosmic Force, som er nogenlunde. Der kommer måske 10-12 semi-kommercielle spil til C64 om året og de kan ikke alle være superspil.

Kassen

Steve Fletcher har programmeret på amatørbasis på Commodore 64 og har siden arbejdet som programmør på bl.a. Amiga og PC. Og det er måske der problemet er for Cosmic Force. Han har måske undervurderet, hvor stor en opgave, det var at lave tre vidt forskellige levels. Jeg tror også han har undervurdret at selv skulle kopiere flere hundrede disketter og cartrigde. Jeg vil i hvert fald sige med sindsro at han har arbejdet for sagen og udregner han sin timeløn så vil han blive deprimeret. 

Jeg har givet £72 (ca. 600 kr) og ville jeg have givet det i dag? Næppe. Men Kickstarter er et sats, nogle gange vinder man stort og andre gange, ja der får man noget, der ikke helt holder.

Nu kan det godt være at jeg sidder og siger at det ikke helt var pengene værd, men det er heller ikke sådan at Steve og co. har leveret noget forfærdeligt, der er milevidt fra kampagnen. Så alt i alt er det et projekt, der er godkendt og ikke mere end det.  

Jeg har fornemmelse af at når jeg modtager min fysiske version og kan bruge mit auto-fire joystick at der godt kunne komme en stjerne mere.

Du kan købe spillet her (ekstern link): https://thecommodorestory.com/ 

Jeg har lavet denne engelske anmeldelse af spillet. Oftest laver jeg dem udelukkende med gameplay, men denne gang blev til en anmeldelse. Jeg ved ikke om det bliver standard at lave dem på engelsk, men det tager nogenlunde ligeså lang tid som at lave dem på dansk, hvor der bare ingen seere er overhovedet. Det er dog sjovere at lave noget der bliver set. Men det måde tiden vise. Det kan være jeg tager mig til hovedet, når jeg om 3 uger genhører video og hører mig selv på engelsk 🙂 

 

1/5 - (1 vote)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.