Da Alien Breed 3D kom i 1995 var det (vist) det første rigtige 3D spil til Amiga. Endelig var der et rigtigt 3D spil i stil med Wolfenstein og Doom.
Som ved de fleste andre 3D skydespil på den tid, var det noget med aliens og en ensom soldat, der skulle nedkæmpe dem på deres banehalvdel. Der er forskellige våben, power ups og temmelig mange forskellige fjender. Der er hele 16 levels af meget forskellig længde og her var det så man opdagede at der ikke var en kort funktion. Døde man skulle man starte forfra og der var ingen save-game funktion. AB3D kørte med en levelkode og af en eller anden grund skal den kode være på 20 bogstaver.
I 1995 var det en god oplevelse, flot grafik, god lyd og fin 3D. Det kom på 2 disketter og var lavet sådan, at det kunne køre på en almindelig Amiga1200. Hvilket det ikke rigtig, men med et 030 kort gik det bedre. Opløsningen var fastfrosset på 320×200, hvilket allerede dengang var dumt. Men alt i alt var AB3D et teknisk mesterværk på begrænset hardware og vandeffekten husker det fleste Amiga-ejere nok.
Trist gensyn
I dag er det virkelig en mærkelig oplevelse. Det hele fylder sammen. Det er svært at skelne vægge, døre, gulve, ja alt fra hinanden. Det er så pixeleret at det reelt for det fleste er uspilleligt. Det største problem for AB3D er at vores skærme i dag ikke er små CRT 14-17″, men kæmpestore fladskærmene, som er bedre til at fremvise detaljer og farver. Det er ikke altid godt til retro spil. Det manglede kort og gemmefunktion var dengang lidt irriterende, men i dag træder de mangler endnu tydeligt frem. Det positive er at på en emulator kan spille AB3D med det hardware du ville ønske du havde dengang.
Alien Breed 3D Remastered
Jeg har længe ledt efter en remastered version, og den er endelig kommet og det er til PC.
Jeg er fantastisk godt underholdt. Det hjælper noget at kunne se hvad man laver. Jeg kunne have opløsning på hele 1920×1080, måske højere, men det var min skærms maksimale. Men personligt holdt jeg den på 1200×720 fordi det gav et retrolook. Man bemærker også at 3D effekten er den lidt morsomme, hvor skudte fjender altid vender imod dig og man ikke kan gå rundt om dem.
AB3D Remastered (også kaldet Project Osiris) er egentlig et helt nyt spil bygget på GZDoom og lavet mere eller mindre fra bunden, men det er virkelig lykkes at ramme rigtigt. Der er de seks våben, der alle ser rigtige ud. Monstrene ser rigtige ud, banerne er (vist) rigtige og sværhedsgraden er bedre ramt end i originalen. Eller måske handler det bare om at jeg bedre kan se fjenderne nu. Der er helt sikkert tilføjet og ændret på det oprindelige for at få et bedre spil.
Generelt har man masser af ammunition, og det giver spillet en fin arkade fornemmelse. Monstrene er flotte og det samme er omgivelserne. Javel ja, man kan se det er pixeleret, og man er aldrig i tvivl om at spillet har år på bagen. Men er det et problem? Klart nej, det er kun når man går helt tæt på, man lægger mærke til det og den manglende fotorealisme er efter min mening mere charmerende end et problem.
Lyden er i øvrigt skrig, en spider-sans og den slags, men der er også baggrundsmusikeffekter og musik som man ikke nødvendigvis lægger så meget mærke til. Jeg havde helt sikkert bemærket det, hvis det ikke var der.
Sjovt
Banerne er godt designet og der er tilføjet kort, hvilket fortjener ros. Det var desperat savnet i originalen, det samme var gemmefunktionen og den er ligeledes kommet med og jeg er vild med det.
Nogle vil helt klart mene dens AI er for lav, men omvendt gør det at vi, der ikke spiller 3D shooters særlig tit har det sjovt. I nogle af de nyeste 3D shooters skal man bruge alt for meget tid på træningsbaner og forståelse af styringen. Det er muligt det er både almindeligt og forventeligt i dag, men sjovt er det ikke. Her er man i gang med det samme. Iøvrigt bliver det sværere efter level 6. En level kan tage alt fra 2-3 minutter til 20 minutter.
Snyd
Går det imidlertid helt galt, kan man trykke på ½-tasten (dansk tastatur) og så skrive en eller flere af følgende koder:
- god, du bliver udødelig og usårlig. Brug med omtanke, da enhver udfordring forsvinder.
- give health, få helbred
- give ammo, full ammo
- give armor, masser af armor.
- give… da det er bygget på GZDoom, så virker de samme koder nok til AB3D, prøv.
En af de mest imponerende feature ved det originale AB3D var vandeffekten og den er det ikke lykkes at genskabe. Det handler naturligvis om at Doom faktisk heller ikke kunne lave det ligeså godt, men udover det, så er remastered version et kæmpe skridt fremad og vigtigst af alt er spillet igen sjovt.
De umiddelbare ting, jeg kan se der er sket er:
- HUD er redesignet og optager ikke så meget plads.
- Alle våben plus en kniv som blev droppet i Team 17’s version.
- Body armor, health packs, ammo drops. Ingen af de ting var tilstede oprindeligt.
- 3 sværhedsgrader, tidligere påvirkede det kun antallet af monstre, men nu påvirker det også deres AI og evne til at ramme.
- Et nyt soundtrack med 17 numre. Jeg har aldrig hørt det gamle, som kun var på cd-versionen, men det her er godt. Der er også kommet flere lydeffekter.
God 3D shooter underholdning
Jeg er kommet til level 8 og der var 16 levels i AB3D, så det er der nok også her. Jeg kommer til at spille det til ende, for Remastered versionen er ganske enkelt sjov at spille og herfra lyder der både tak og ros til ArcturusDeLuxe for at have taget en kæmpetørn med at skabe et spil til os. Det er længe siden jeg har været så godt underholdt af en 3D shooter.
Download
Alien Breed 3D kan hentes her (ekstern link): https://gamesnostalgia.com/game/alien-breed-3d
Læs mere her og hent den seneste version (ekstern link): https://arcturusdeluxe.itch.io/project-osiris
Alien Breed 3D remastered kan hentes her (ekstern link): https://www.mediafire.com/file/th0iqmzjuqvba0z/osiris-1.0.3.zip/file