Kollaps i 1983: For mange konsoller?

“I 1984 brød konsolmarkedet i Nordamerika sammen, fordi markedet var mættet af dårlige konsoller og elendige spil. Da Pac-man og E.T. kom, var det dråben, der fik bægeret til at flyde over, og forbrugerne mistede tilliden og droppede konsollerne. Fra 1983 til 1985 faldt omsætningen med 97% fra $3,2 mia til $100 mio. Ordet konsol blev et fy-ord, og ingen gad købe eller sælge dem.”

Sådan lyder myten som er beskrevet i hundredvis af videoer.

Men kan det være rigtigt? Har der ikke altid været dårlige spil, dårlige konsoller og kan et par dårlige spil virkelig knække et helt marked?

Næppe. 

Lad mig fastslå med det samme:

Konsolmarkedet kollapsede i Nordamerika i 1983. Det er et faktum, derfor er det begrundelsen, der undersøges i disse artikler, hvoraf dette er den første. 

For mange konsoller?

Hvis du spørger dine kollegaer eller venner, hvilken konsol de synes er bedst, så vil de svare Xbox, Nintendo eller PlayStation. De vil ikke svare Ouya, FC Twin eller Vii eller en anden konsol, der er udgivet i et eller andet lokalt området eller solgt pr. postordre. Gå ind og kig på EBay eller Wish og du finder de første 30 konsolmærker. 

I 1989 ville langt de fleste, hvis ikke alle, svare Nintendo eller Sega, hverken Jaguar, C64GS, Virtual Boy eller nogen af de mere end 30 konsoller ville man skænke en tanke. Måske ville enkelte komme i tanke om Atari7800, men det er så det. 

Det samme var tilfældet i 1983, hvor det amerikanske kollaps skete. Valget var reelt mellem Magavox, Coleco eller Atari. 

De utallige andre ukendte mærker, som vi i dag kan læse om på hjemmesider, blev solgt hos specialforhandlere og på postordre. Kun de færreste kendte til dem, endnu færre købte dem. Det kan dog ganske rigtigt se voldsomt ud, når man sidder nørder i dem i dag. Men det er jo fordi vi i dag har adgang til alle informationer. Det havde man på ingen måde dengang. Man havde kataloger fra Walmart, Sears, postordrekataloger og måske den lokale avis en gang imellem nævnte konsollerne. De første blade om elektroniske spil skal vi helt frem til sluthalvfjerdserne for at finde og det var ikke i høje oplag.

Privatsamling

En sandhed med modifikationer

Når det er sagt, så er der alligevel en sandhed i det, for det er ganske rigtigt at der var utallige konsoller, der alle lignede hinanden og kunne kaldes Pong-kloner. De blev produceret i USA. Ganske rigtigt stoppede forbrugerne med at købe dem, hvilket forårsagede økonomiske øretæver til fabrikanterne. Men betød det at amerikanerne stoppede med at spille elektronisk spil? 

Nej, det kan afvises klart og tydeligt.

Det store kollaps omhandlede de amerikanske konsolfabrikanter og kun de færreste kunder opdagede det. 

 

Forside billedet: The Pixel Museum in Schiltigheim (a suburb of Strasbourg, France), is dedicated to the history of video games.

Kan du lide artiklen?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.